Planlegging av facebook-Annonsebudsjettet kan virke litt skremmende når du bare begynner med annonsering. Hvor mye penger skal du tildele til din første annonse? Hvordan vite Om Facebook-annonsekostnadene dine gikk over taket? Hvordan redusere annonseutgiftene dine?

Trekk pusten dypt og slapp av.

i denne artikkelen vil vi forklare alt du trenger å vite om:*Facebook facebook ads byding

  1. slik fungerer facebook-annonsebudgivning
  2. hvilke faktorer påvirker Facebook-annonsekostnadene
  3. slik distribuerer du annonsebudsjettet
  4. hva er minimumsbudsjettet For Facebook-annonser
  5. slik reduserer Du Annonsekostnadene for Facebook og noen flere tips for å hjelpe deg med annonser.

du finner også nyere statistikk over hvor mye det koster å annonsere På Facebook – bruk dem som en målestokk for å overvåke annonseutgiftene dine.

La oss tjene penger, skal vi?

hvordan fungerer budgivning på Facebook?

Annonsering På Facebook er som å delta i en auksjon. Du kommer alle kledd opp og klar til å få din ideelle kunde, og så gjør mange andre merker i din nisje.

 gavel

Hvis Facebook ga Deg og dine konkurrenter de samme annonseringsmulighetene, Ville Facebook-brukere føle seg overveldet med alle annonsene i deres personlige plass. Som Et resultat ville De begynne Å bruke Facebook mindre, og Det ville ikke være bra.

Derfor Kontrollerer Facebook antall annonser som brukerne får se på Tvers Av facebook-familien av apper. Plattformen tilbyr et begrenset antall annonseplasseringer og gjør at annonsører konkurrerer om annonseplass.

hvis du byr høyest, får du det beste stedet for annonsen din. For å være konkurransedyktig, sørg for å jobbe med en god budstrategi.

Facebook tilbyr tre budstrategier:

  1. Spend-based: fokuset er på å bruke hele budsjettet og få mest mulig resultater eller verdi.
  2. Målbasert: du angir en kostnad eller verdi du vil oppnå.
  3. Manual: Du kontrollerer hvor mye du vil by på tvers av annonseauksjoner.

Les mer om budstrategier her.

E-butikker kommer til å gjøre store penger i år.

Du kan også gjøre det.

Du kan også gjøre det.

Vis meg hvordan

hvor mye kostet det å annonsere På Facebook i 2021?

En Nylig Studie Av Wordstream har funnet ut at gjennomsnittlig kostnad per klikk (CPC) i Facebook-annonser på Tvers av alle bransjer er $1,72.

kostnadene For facebook-annonsering kan imidlertid variere mye avhengig av bransje, annonseplassering, målgruppe og flere andre faktorer.

vanligvis kan du forvente at annonsene dine koster mellom $0,50 og $2,00 per klikk.

hvis du er i finans & forsikring, Kan Facebook-annonseringskostnadene stige til så mye som $ 3,77 per klikk. På den annen side betaler selgere i klær nisje bare rundt $0,45 per klikk.

 Facebook ads cost per click
Bildekilde: Wordstream

for å gi deg en bedre forståelse av hvor stort annonsebudsjettet ditt skal være, vil Vi i Denne artikkelen dekke de viktigste funnene Fra AdEspresso på Facebook-annonsekostnads gjennomsnitt for 2019 og 2020. Vi gir også tips som hjelper Deg med å balansere Facebook – annonsekostnadene dine for å få de beste resultatene.

men husk at denne statistikken ikke nødvendigvis forutsi hvor mye Det vil koste Deg å kjøre Facebook-annonser. I tillegg kan du oppleve at ulike kilder rapporterer forskjellige tall. Se på dem som en målestokk for å angi dine egne annonsemål, men følg alltid med på dine egne analyser for å se hvilke annonsestrategier som fungerer best for deg.

Først, la Oss ta en rask titt på de viktigste faktorene som bestemmer kostnadene for annonsering På Facebook.

7 faktorer som påvirker Facebook annonseringskostnader

før Vi kommer inn i mer granulær facebook annonsestatistikk, la oss se på de viktigste faktorene som påvirker Facebook annonsekostnader.

1 dollarregninger

Industri

bedriftsnissen din påvirker annonsekostnadene dine betydelig. For Eksempel Vil facebook-annonser relatert til forsikring eller finans være dyrere enn de som markedsfører klær.

Budstrategi

budstrategien din er et av nøkkelelementene som bestemmer annonsekostnadene dine. Du må bestemme om du skal gå for automatisk budgivning og velge den laveste kostnaden, eller kontrollere annonsekostnadene manuelt i stedet.

Timing

Den Samme facebook-annonsen kan koste mer eller mindre i ulike timer på dagen. Annonsene dine vil også koste deg mye mer under sesongmessige hendelser når alle kjemper om kundenes oppmerksomhet.

Målgruppe

Facebook-annonsekostnadene dine vil også øke hvis Du prøver å nå samme demografi som mange andre annonsører samtidig.

 malena gif

Husk at du ikke vil konkurrere bare med merkene i din nisje. Du vil også konkurrere med bedrifter som selger forskjellige produkter, men retter seg mot de samme menneskene som deg, for eksempel sunne spisere.

annonseplassering

jo mer konkurransedyktig annonseplasseringen din er, desto mer vil annonsene koste deg.

annonsemål

hvis du velger feil mål for annonsen din, for eksempel ved å bruke et mål for generering av kundeemner når alt du ønsker er å øke merkevarebevisstheten, vil annonsene koste deg mer.

Relevanspoeng

hvis annonsene dine ikke er relevante for målgruppen din, blir kostnadene høyere. Sørg for at du oppretter kvalitetsannonser som gir verdi til potensielle kunder og lever opp til forventningene deres, og du vil bruke mindre på annonsering.

Facebook Ads cost: Statistikk fra reelle kampanjer i 2019 og 2020

nå som Du vet hva som påvirker Facebook-annonseringskostnader samlet, la Oss ta en titt På nøkkelstatistikken Fra AdEspresso for 2019 Og Q1-3 i 2020 for å se hvor mye Du kan forvente å betale For Facebook-annonsene dine i 2022.

Facebook kostnad per klikk (CPC) Per Måned – 2019

i 2019 økte gjennomsnittlig CPC fra $0,31 i 2018 til $ 0,45 i 2019. Dette skjedde fordi, Som vi diskuterte i begynnelsen Av artikkelen, Fungerer Facebook som en auksjon. Flere annonsører konkurrerte om annonseplass, noe som førte til høyere CPC-priser.

 facebook-annonser cpc per måned i 2019
Bildekilde: AdEspresso

Facebook kostnad per klikk (CPC) Per Måned – 2020

du skulle tro at annonsekostnadene ville fortsette å stige i 2020, men Ifølge AdEspresso var Det ikke tilfelle. GJENNOMSNITTLIG CPC falt til $ 0.39 I Mars. Årsaken bak denne endringen? Covid-19.

 Facebook ads cpc per måned 2020
Bildekilde: AdEspresso

begynnelsen av pandemien forårsaket frykt blant mange, og bedriftseiere kuttet ned på annonseutgiftene sine. Men de som fortsatt kjørte annonser hadde en sjanse til å komme foran sine kunder billigere.

Facebook kostnad per klikk (CPC) per time-2020

du kan redusere Facebook-annonsekostnadene dine ved å kjøre annonsene dine i bestemte tider på dagen. I 2020 ble det stadig billigere å annonsere om kvelden. Årsaken til dette er pandemien igjen.

i 2020 var det den dyreste å annonsere på dagtid mellom 9 AM til 5 PM. Mange av oss jobbet hjemmefra og brukte mer tid på sosiale medier for å sjekke de siste nyhetene om dagen, og annonsørene var ivrige etter å komme foran oss når vi var online.

Facebook ads cpc per time 2020
Bildekilde: AdEspresso

Facebook cost per click (CPC) etter kampanjemål – 2020

I 2020 ble CPC for konverteringer stadig redusert i løpet av de tre første kvartalene, fra $0,70 I Q1 til $0,25 i q3.

Selv Om De ikke hadde dataene for de følgende kvartalene, projiserte AdEspresso at CPC ville begynne å øke igjen etter hvert som bedrifter begynte å tilpasse seg den nye virkeligheten.

 facebook-annonser cpc etter kampanjemål 2020
bildekilde: AdEspresso

men med tanke på at CPC i 2019 var omtrent 50% høyere for hvert kvartal, BURDE CPC i dag ikke ha nådd de samme høyder som vi fortsatt er i pandemien. Hvis du har penger til å annonsere virksomheten din, er det nå en god tid å investere i Facebook-annonser!

hvordan distribuere Facebook-annonsebudsjettet mitt?

Ifølge Social Media Examiner, verdens største sosiale medier markedsføringsressurs, bør du distribuere månedlige annonseutgifter For Facebook-annonser i tre kategorier: publikumsbygging, tilbudsfremmende og retargeting.

 distribusjon av annonsebudsjett
bildekilde: socialmediaexaminer.com
  1. Publikumsbygging-20%
    du bør tildele ca 20% Av Facebook-annonsebudsjettet til å bygge målgruppen din. Selvfølgelig, hvis du bare begynner med annonsene dine, bør prosentandelen være høyere.
    Annonser i denne kategorien skal lære potensielle kunder om produktene eller tjenestene dine og oppmuntre dem til å engasjere seg med merkevaren din. Du vil senere bruke denne målgruppen til å bygge potensielle kunder og til slutt selge produktene dine med retargeting-kampanjer.
  2. tilbudskampanje-60%
    Tilordne omtrent 60% av det totale annonsebudsjettet for å markedsføre produktene dine og generere konverteringer.
  3. Retargeting-20%
    Bruk de resterende 20% For retargeting personer som har besøkt nettbutikken din, takket være dine tidligere annonsekampanjer. Etter hvert som tiden går, kan du øke annonseutgiftene dine på retargeting, men sørg for at du har en konstant strøm av nye folk som er interessert i butikken din. Ellers vil målgruppen din være for liten til å gi betydelige resultater.

hvor mye skal du bruke På Facebook-annonser?

hvis Du ikke har et stort markedsføringsbudsjett, kan Du bruke så lite som $1 per Dag på Facebook-annonsene dine. Mens denne summen kan virke for lite til å påvirke, kan du faktisk komme foran mange mennesker.

Som vi så før, Ifølge AdEspresso, var gjennomsnittlig CPC (kostnad per klikk)i 2020 $0.39. Så, hvis du vil bruke $1 daglig i en måned for å annonsere nettbutikken din På Facebook, kan du få rundt 76 besøk fra motiverte kunder! 76 besøk er bedre enn ingen besøk.

hvis Du er klar til å investere mer i digital markedsføring, må Du bruke nok penger til Å Hjelpe Facebook ‘ s annonseleveringssystem med å fullføre læringsfasen raskere.

facebook ads meme med dicaprio

Facebook trenger omtrent 50 optimaliseringshendelser for å fullføre læringsfasen, så hvis du optimaliserer FOR CPC, bør ditt ukentlige budsjett være rundt 50 x $0,39 = $ 19,5. Husk at denne beregningen er basert på En gjennomsnittlig Facebook-kostnad per klikk, så dine egne resultater kan variere-du må kanskje bruke mer.

til Slutt bør du alltid være klar over hvor effektive annonsene dine er og justere annonseutgiftene dine tilsvarende. For å gjøre Dette, kan du beregne Kunden Anskaffelseskost (Cac). Enkelt sagt, VISER CAC hvor mye det koster deg å få en kunde.

 facebook ad spend meme

hvis du for eksempel brukte $ 50 per måned På Facebook-annonser og de fikk deg 20 kunder, ER CAC $50 delt på 20 = $2,5. Hvis Du ser at Du fortsatt er lønnsom i denne hastigheten, kan Du øke Facebook-annonseutgiftene dine for å få mer salg.

hvordan beregner du kostnaden per annonse På Facebook?

du trenger egentlig ikke å beregne noen beregninger manuelt Som Facebook Ads Manager gjør Det for Deg. Men hvis Du vil vite hvordan beregningene er gjort, er her de viktigste beregningene for å hjelpe deg med å forstå hvordan Facebook-annonseringskostnadene dine beregnes.

Kostnad per resultat

Kostnad per resultat viser hvor kostnadseffektivt du oppnådde annonsemålene dine. Bruk Den til å sammenligne resultater mellom ulike annonsekampanjer og skalere De Beste Facebook-annonsene for å få mer salg.

for å beregne vår kostnad per resultat, del det totale beløpet brukt i den valgte perioden med antall resultater.

de to andre beregningene du kan være interessert i, er CPM (kostnad per 1000 visninger) og CPC (kostnad per klikk). De er noen av de mest brukte budalternativene.

CPM

CPM viser hvor mye DU brukte for å få 1000 visninger. Det er best brukt for å øke merkekjennskap.

hvis DU vil beregne CPM, deler du beløpet som er brukt på annonsekampanjen, med visningene og multipliserer resultatet med 1000.

hvis DU for eksempel brukte $60 og fikk 10 000 visninger, ER CPM $6.Shopify-Butikkeiere kan redusere Facebook-CPM for Å være mer lønnsomme.

Sjekk vår artikkel om 9 Måter Shopify-Butikkeiere kan redusere Facebook-CPM for å være mer lønnsomme.

CPC

CPC viser hvor mye ett klikk koster deg. Den brukes best når du vil at folk skal klikke på annonsene dine og besøke butikken din.

hvis DU vil beregne CPC-EN din, deler du det totale beløpet som er brukt på annonsen din, med koblingsklikk.

5 måter å redusere Facebook-annonsekostnadene dine

Nå, la Oss komme til de gode greiene som alle som trenger Å kjøre Facebook-annonser, bryr Seg om. I avsnittet nedenfor finner du fem tips om hvordan du kan redusere Kostnadene For Facebook-annonser.

Velg riktig kampanjemål

når du oppretter en ny annonsekampanje, er det første du må gjøre å velge markedsføringsmål. Dette trinnet er avgjørende, så ikke bare klikk på det som føles ok.

et eksperiment fra biteable har vist at feil kampanjemål kan øke Facebook-annonseringskostnadene dine opptil 4,238% mer!

for å bruke annonsedollarene dine klokt, tenk nøye på hva du vil oppnå. Vil du at målgruppen skal bli kjent med merkevaren din, eller vil du målrette mot de som er klare til å kjøpe? Hvert mål er gyldig, du trenger bare å passe det i markedsføringstrakten din.

det er tre hovedfaser i en klassisk digital markedsføringstrakt: Bevissthet, Omtanke og Konvertering. Facebook tilbyr forskjellige kampanjemål for hvert av disse stadiene.

 målsettinger for facebook-annonser
  1. Bevissthet – når målgruppen ikke vet om deg ennå.

din oppgave er å få sin første interesse for merkevaren din. Du vil at annonsene dine skal bli sett av så mange som mulig. Det er derfor du bør sikte På Merkevarebevissthet eller Nå mål.

hvis Du vil velge Appinstallasjoner og målrette folk som ikke er kjent med merkevaren din ennå, vil du ikke få gode resultater, da det er rett og slett for tidlig for disse menneskene å installere appen din. Bare noen få av dem vil konvertere, og du vil kaste bort annonsepengene dine.

  1. Vurdering – når målgruppen vet du eksisterer og vurderer priser og produktfunksjoner mot konkurrentene.

På dette stadiet bør du velge slike mål Som Trafikk for å lede potensielle kunder til produktsidene dine eller Meldinger for å komme i kontakt med dem og gi informasjon. Lær om de beste markedsføringsstrategiene for å selge Via Facebook Messenger her.

  1. Konvertering – Når målgruppen tenker på å kjøpe fra deg.

Dette er den siste fasen av trakten der du har minst folk, men de er svært interessert i merkevaren din. Hvis du vil få mest mulig ut av annonsebudsjettet, velger Du Konverteringer som kampanjemål.

Innskrenke målgruppen

Brede målgrupper vil generere bedre rekkevidde beregninger, men konverteringsfrekvensene vil være lavere, også. Det er ikke fornuftig å prøve å komme foran folk som ikke er interessert i deg, spesielt Når Facebook tilbyr robuste målrettingsmuligheter.

facebook ad meme

Spesifikke målgrupper gir vanligvis bedre resultater enn brede fordi annonsene dine er mer relevante for et målrettet publikum. Som et resultat, du kaste bort mindre penger på ineffektive annonser.

  1. hvis butikken din fortsatt er ny, kan Du bruke Kjernemålgrupper til å definere ideelle kunder.
  2. hvis du allerede får trafikk og salg, kan Du bruke Egendefinerte Målgrupper for målretting av personer som har forlatt vognene sine, eller oppfordre til et nytt kjøp.
  3. Til Slutt, gjør bruk Av Speilpublikum for å finne folk som ligner på dine beste kunder.

Overvåk annonserelevans

facebook under mikroskop

Facebook sier klart at » Annonser som er mer relevante koster mindre og ser flere resultater.»

hvordan vite om annonsene dine er relevante? Sjekk Ad Relevans Diagnostikk.

Diagnostikk for Annonserelevans evaluerer annonsenes kvalitet, engasjementsrate og konverteringsrangering for å finne ut om de er relevante for målgruppen din.

du kan finne Diagnostikk For Annonserelevans i Annonseadministrasjon, i Forhåndsinnstillingen For Resultatkolonne eller legge dem til manuelt hvis du bruker egendefinerte kolonneforhåndsinnstillinger.

Senk annonsefrekvensen

annonsefrekvensen er det estimerte antallet ganger hver person har sett annonsen din.

det anbefales å holde annonsefrekvensen under 3. Hvis tallet er høyere, risikerer du å overbelaste potensielle kunder og få problemer med annonseutmattelse.

 en kvinne med en macbook

med andre ord vil folk bli lei av annonsene dine og vil slutte å svare på dem. Annonsekostnaden din vil øke, og resultatene dine vil også bli verre.

du kan sjekke annonsefrekvensen din under» Frekvens » – kolonnen i annonserapportering.

roter annonsene dine for å redusere annonsefrekvensen. Du kan enten fortsette å endre annonsevisuelle eller meldinger. Selv å legge til et tekstoverlegg eller snakke om forskjellige verdiforslag kan gjøre en stor forskjell. Trenger du noen ideer? Sjekk vår liste over 30 + Facebook-annonseeksempler for å bli inspirert.

Automatiser Facebook-annonsestyringen

Til Slutt, hvis Du føler At Facebook-annonsering er litt for mye å håndtere, spesielt hvis du må administrere andre deler av virksomheten din, tenk På facebook-annonseautomatisering.

med apper som sixads kan Du kjøre Facebook-annonsene dine på autopilot.

bare tenk på det. Du kan sette opp annonsene dine på bare noen få minutter, og Du trenger ingen kunnskap om facebook-annonsering. Du trenger bare å godkjenne tilpassede annonsevisninger, målgruppemålretting og tekst.

Det er det! Du kan fortsette å ta vare på resten av virksomheten din mens våre avanserte algoritmer kjører annonser med høy ytelse for Deg, noe Som minimerer Facebook-annonsekostnadene dine.

E-butikker kommer til å gjøre store penger i år.

Du kan også gjøre det.

Du kan også gjøre det.Facebook facebook facebook arcade game

Vis meg hvordan

Facebook ads pris vs Instagram ads pris

neon facebook arcade spill

Flere studier tyder På At Facebook-annonser er billigere Enn Instagram-annonser.

For Eksempel Utførte Agorapulse et eksperiment der De kjørte to deltester På Facebook og Instagram. Annonsene var identiske bortsett fra deres plassering. De fant at gjennomsnittskostnaden per klikk (CPC) for Facebook-annonser var 42,86% lavere Enn Instagram-annonser. Dette betyr imidlertid ikke at Du bare bør fokusere På Facebook-annonser siden De pleier å være billigere.

Selv om Instagram-annonser ofte er dyrere, har Instagram-annonser en høyere engasjementsrate enn Facebook-annonser, takket være plattformens meget visuelle natur. Dette gjelder spesielt for klærindustrien, som dette eksemplet fra TEAMET PÅ DUNK Basketball har vist. Deres Instagram-annonsekampanjer genererer 12x kundeemner og salg sammenlignet med annonsene På Facebook.

likevel bør du ta disse tallene med en klype salt og alltid tenke på deg selv. Til slutt handler Det ikke om Å velge Mellom Facebook og Instagram, men å lære å bruke begge plattformene på den mest effektive måten for bedriften din.

med sixads kan Du kjøre Facebook, Instagram og Google ads på autopilot. Våre vinnende strategier vil finne den beste målrettingen for hver annonseringskanal. Med tiden ser du hvilken plattform som gir deg de beste resultatene, og vil kunne øke annonseutgiftene dine med tillit.

VANLIGE spørsmål

hvor mye Koster facebook-annonsering i 2022?

Dine facebook-annonseringskostnader vil avhenge mye av din bransje, kampanjemål og mange andre faktorer. Men Vanligvis kan Facebook-annonsene dine koste deg mellom $0,50 og $2,00 per klikk. Ifølge Wordstream er gjennomsnittlig kostnad per klikk (CPC) i Facebook-annonser på tvers av alle bransjer $1,72.

hvor mye Koster En facebook-annonse per dag?

hvis du eier en liten bedrift og ikke kan tildele Et stort budsjett Til Facebook-annonser, men likevel vil begynne å kjøre annonser, kan du bruke så lite som $1 per dag og påvirke virksomheten din. Som du får flere og flere kunder, gradvis øke din daglige annonsen bruker til å skalere salget.

hva er Minimumsbudsjettet For Facebook-annonser?

så lenge du tildeler nok budsjett til optimaliseringshendelsen din, kan Du kjøre Facebook-annonsene dine med et svært lite budsjett. Hvis Du for Eksempel Vil At Facebook skal belaste deg for visninger( CPM), kan du kjøre annonsene dine med så lite som kr1 per dag for dagsbudsjetter. Hvis du bruker budstrategien for kostnadstak, bør dagsbudsjettet være minst fem ganger beløpet for kostnadstaket. Så, hvis du setter en kostnadsdeksel på $3, bør ditt daglige budsjett være minst $15.

Hva Er Kostnaden For Facebook-annonsering?

kostnadstak forteller Facebook Hvordan Du vil by på annonseauksjonen. Hvis Du angir en kostnadstak, gir Du Facebook et gjennomsnittlig beløp du vil holde under mens du byr. Hvis du for eksempel optimaliserer for kjøp, kan du velge å angi kostnadstaket som den maksimale kostnaden per salg som fortsatt gir deg fortjeneste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.