planera din Facebook-annonsbudget kan verka lite skrämmande när du bara börjar med reklam. Hur mycket pengar ska du avsätta till din första annons? Hur vet du om dina Facebook-annonskostnader gick över taket? Och hur kan du minska dina annonsutgifter?

ta ett djupt andetag och slappna av.

i den här artikeln förklarar vi allt du behöver veta om:*Facebook Facebook Ad bidding:

  1. hur Facebook Ad bidding fungerar
  2. vilka faktorer påverkar Facebook-annonseringskostnader
  3. hur du distribuerar din annonsbudget
  4. vad är den minsta annonsbudgeten för Facebook-annonser
  5. hur du minskar dina Facebook-annonskostnader och några fler tips som hjälper dig med annonser.

du hittar också ny statistik om hur mycket det kostar att annonsera på Facebook – använd dem som ett riktmärke för att övervaka dina annonsutgifter.

Låt oss tjäna pengar, ska vi?

hur fungerar budgivning på Facebook?

annonsering på Facebook är som att delta i en auktion. Du kommer alla utklädd och redo att få din ideala kund, och det gör många andra märken i din nisch.

klubba

om Facebook gav dig och dina konkurrenter samma annonseringsmöjligheter skulle Facebook-användare känna sig överväldigade med alla annonser i sitt personliga utrymme. Som ett resultat skulle de börja använda Facebook mindre, och det skulle inte vara bra.

det är därför Facebook kontrollerar antalet annonser som användarna får se över Facebook – familjen av appar. Plattformen erbjuder ett begränsat antal annonsplaceringar och får annonsörer att tävla om annonsutrymme.

om du bjuder högst får du den bästa platsen för din annons. För att vara konkurrenskraftig, se till att arbeta med en bra budstrategi.

Facebook erbjuder tre budstrategier:

  1. Spend-based: fokus ligger på att spendera hela din budget och få mest resultat eller värde möjligt.
  2. målbaserad: du anger en kostnad eller ett värde du vill uppnå.
  3. Manual: du styr hur mycket du vill bjuda över annonsauktioner.

Läs mer om budstrategier här.

E-butiker kommer att göra stora pengar i år.

du kan också göra det.

du kan också göra det.

Visa mig hur

hur mycket kostade det att annonsera på Facebook 2021?

en nyligen genomförd studie av Wordstream har funnit att den genomsnittliga kostnaden per klick (CPC) i Facebook-annonser i alla branscher är $1.72.

Facebook-annonseringskostnaderna kan dock variera mycket beroende på bransch, annonsplacering, målgrupp och flera andra faktorer.

vanligtvis kan du förvänta dig att dina annonser kostar mellan $0,50 och $2,00 per klick.

om du är i finans & försäkring kan dina Facebook-annonseringskostnader stiga till så mycket som $3.77 per klick. Å andra sidan betalar köpmän i klädnischen bara cirka $0,45 per klick.

 Facebook-annonser kostnad per klick
Bildkälla: Wordstream

för att ge dig en bättre förståelse för hur stor din annonsbudget ska vara, i den här artikeln kommer vi att täcka de viktigaste resultaten från AdEspresso på Facebook-annonskostnadsgenomsnitt för 2019 och 2020. Vi ger också tips som hjälper dig att balansera dina Facebook-annonsutgifter för bästa resultat.

men kom ihåg att denna statistik inte nödvändigtvis förutsäger hur mycket det kommer att kosta dig att köra Facebook-annonser. Dessutom kan du upptäcka att olika källor rapporterar olika nummer. Titta på dem som ett riktmärke för dig att ställa in dina egna annonsmål, men övervaka alltid dina egna analyser för att se vilka annonsstrategier som fungerar bäst för dig.

Låt oss först titta på de viktigaste faktorerna som bestämmer kostnaden för reklam på Facebook.

7 faktorer som påverkar Facebook-annonseringskostnader

innan vi går in i mer detaljerad Facebook-annonsstatistik, låt oss titta på de viktigaste faktorerna som påverkar Facebook-annonskostnader.

1 dollarräkningar

industri

din företagsnisch påverkar dina annonskostnader avsevärt. Till exempel kommer Facebook-annonser relaterade till försäkring eller ekonomi att vara dyrare än de som marknadsför kläder.

budstrategi

din budstrategi är en av de viktigaste faktorerna som avgör dina annonskostnader. Du måste bestämma om du ska gå till den automatiska budgivningen och välja den lägsta kostnaden eller kontrollera dina annonskostnader manuellt istället.

Timing

samma Facebook-annons kan kosta mer eller mindre under olika timmar på dagen. Dina annonser kommer också att kosta dig mycket mer under säsongshändelser när alla kämpar om kundernas uppmärksamhet.

publik

dina Facebook-annonskostnader kommer också att öka om du försöker nå samma demografi som många andra annonsörer samtidigt.

malena gif

Tänk på att du inte kommer att konkurrera bara med varumärkena i din nisch. Du kommer också att konkurrera med företag som säljer olika produkter men riktar sig till samma personer som du, t.ex. friska ätare.

annonsplacering

ju mer konkurrenskraftig din annonsplacering är, desto mer kommer dina annonser att kosta dig.

annonsmål

om du väljer fel mål för din annons, till exempel med ett leadgenereringsmål när allt du vill är att öka din varumärkesmedvetenhet, kommer dina annonser att kosta dig mer.

Relevanspoäng

om dina annonser inte är relevanta för din målgrupp blir deras kostnader högre. Se till att du skapar kvalitetsannonser som ger värde till dina potentiella kunder och lever upp till deras förväntningar, och du spenderar mindre på reklam.

Facebook-annonskostnader: statistik från riktiga kampanjer 2019 och 2020

nu när du vet vad som påverkar Facebook-annonseringskostnader totalt sett, låt oss ta en titt på Nyckelstatistiken från AdEspresso för 2019 och Q1-3 2020 för att se hur mycket du kan förvänta dig att betala för dina Facebook-annonser 2022.

Facebook kostnad per klick (CPC) per månad – 2019

i 2019 ökade den genomsnittliga CPC från $0.31 i 2018 till $0.45 i 2019. Detta hände för att Facebook, som vi diskuterade i början av artikeln, fungerar som en auktion. Fler annonsörer tävlade om annonsutrymme vilket ledde till högre CPC-priser.

 facebook-annonser cpc per månad i 2019
Bildkälla: AdEspresso

Facebook kostnad per klick (CPC) per månad – 2020

du skulle tro att annonskostnaderna skulle fortsätta öka 2020, men enligt AdEspresso var det inte fallet. Den genomsnittliga CPC sjönk till $0.39 i Mars. Anledningen till denna förändring? Covid-19.

Facebook-annonser cpc per månader 2020
Bildkälla: AdEspresso

pandemins början orsakade rädsla bland många och företagare minskade sina annonsutgifter. Men de som fortfarande körde annonser hade en chans att komma framför sina kunder billigare.

Facebook – kostnad per klick (CPC) per timme på dagen-2020

du kan minska dina Facebook-annonskostnader genom att köra dina annonser under specifika timmar på dagen. År 2020 blev det allt billigare att annonsera under kvällstimmarna. Anledningen till detta är pandemin igen.

år 2020 var det dyraste att annonsera under dagtid mellan 9 AM till 5 PM. Många av oss arbetade hemifrån och spenderade mer tid på sociala medier och kollade de senaste nyheterna under dagtid, och annonsörer var angelägna om att komma framför oss när vi var online.

Facebook - annonser cpc per timme 2020
Bildkälla: AdEspresso

Facebook kostnad per klick (CPC) efter kampanjmål-2020

år 2020 minskade CPC för konverteringar ständigt under de första tre kvartalen, från $0, 70 i Q1 till $0,25 i Q3.

även om de inte hade data för följande kvartal, projicerade AdEspresso att CPC skulle börja öka igen när företagen började anpassa sig till den nya verkligheten.

 facebook-annonser cpc efter kampanjmål 2020
Bildkälla: AdEspresso

men med tanke på att CPC 2019 var cirka 50% högre för varje kvartal, borde CPC idag inte ha nått samma höjder som vi fortfarande befinner oss i pandemin. Om du har pengar för att marknadsföra ditt företag är det nu en bra tid att investera i Facebook-annonser!

hur distribuerar jag min Facebook-annonsbudget?

Enligt Social Media Examiner, världens största sociala medier marknadsföring resurs, bör du distribuera din månatliga annons spendera för Facebook-annonser i tre kategorier: publik byggnad, erbjuda marknadsföring och retargeting.

 annonsbudgetfördelning
Bildkälla: socialmediaexaminer.com
  1. Målgruppsbyggande-20%
    du bör avsätta cirka 20% av din Facebook-annonsbudget för att bygga din målgrupp. Naturligtvis, om du precis börjar med dina annonser, bör andelen vara högre.
    annonser i denna kategori bör utbilda dina potentiella kunder om dina produkter eller tjänster och uppmuntra dem att engagera sig med ditt varumärke. Du kommer senare att använda den här publiken för att bygga dina leads och i slutändan sälja dina produkter med retargeting-kampanjer.
  2. erbjudande marknadsföring-60%
    fördela cirka 60% av din totala annonsbudget för att marknadsföra dina produkter och generera konverteringar.
  3. Retargeting-20%
    använd de återstående 20% för retargeting personer som besökt din webbutik, tack vare dina tidigare annonskampanjer. När tiden går kan du öka dina annonsutgifter på retargeting, men se till att du har en ständig ström av nya människor intresserade av din butik. Annars kommer din retargeting-publik att vara för liten för att ge betydande resultat.

hur mycket att spendera på Facebook-annonser?

om du inte har en stor marknadsföringsbudget kan du spendera så lite som $1 per dag på dina Facebook-annonser. Även om denna summa kan verka för lite för att påverka, kan du faktiskt komma framför många människor.

som vi såg tidigare, enligt AdEspresso, var den genomsnittliga CPC (kostnad per klick) 2020 $0, 39. Så om du skulle spendera $1 dagligen i en månad för att annonsera din webbutik på Facebook, kan du komma runt 76 besök från mycket motiverade shoppare! 76 besök är bättre än inga besök.

om du är redo att investera mer i din digitala marknadsföring, sikta på att spendera tillräckligt med pengar för att hjälpa Facebook: s annonsleveranssystem att slutföra inlärningsfasen snabbare.

 facebook ads meme med dicaprio

Facebook behöver cirka 50 optimeringshändelser för att slutföra inlärningsfasen, så om du optimerar för CPC bör din veckobudget vara cirka 50 x $0.39 = $19.5. Tänk på att denna beräkning baseras på en genomsnittlig Facebook – kostnad per klick, så dina egna resultat kan variera-Du kan behöva spendera mer.

i slutändan bör du alltid vara medveten om hur effektiva dina annonser är och justera dina annonsutgifter i enlighet därmed. För att göra detta kan du beräkna din Kundförvärvskostnad (CAC). Enkelt uttryckt visar din CAC hur mycket det kostar dig att få en kund.

 Facebook Ad spendera meme

till exempel, om du spenderat $50 per månad på Facebook-annonser och de fick dig 20 kunder, din CAC är $50 dividerat med 20 = $2.5. Om du ser att du fortfarande är lönsam i denna takt kan du öka dina Facebook-annonsutgifter för att få mer försäljning.

Hur beräknar du kostnaden per annons på Facebook?

du behöver inte riktigt beräkna några mätvärden manuellt eftersom Facebook Ads Manager gör det åt dig. Men om du vill veta hur beräkningarna görs, här är de viktigaste mätvärdena som hjälper dig att förstå hur dina Facebook-annonseringskostnader beräknas.

kostnad per resultat

kostnad per resultat visar hur kostnadseffektivt du uppnådde dina annonsmål. Använd den för att jämföra prestanda mellan olika annonskampanjer och skala de bästa Facebook-annonserna för att få mer försäljning.

för att beräkna vår kostnad per resultat, dela det totala beloppet som spenderats under den valda perioden med antalet resultat.

de andra två mätvärdena du kanske är intresserad av är CPM (kostnad per 1 000 visningar) och CPC (kostnad per klick). De är några av de mest använda budgivningsalternativen.

CPM

CPM visar hur mycket du spenderade för att få 1000 visningar. Det används bäst för att öka varumärkesmedvetenheten.

för att beräkna din CPM, dela beloppet som spenderas på din annonskampanj med dess visningar och multiplicera resultatet med 1 000.

om du till exempel spenderade $60 och fick 10 000 visningar är din CPM $6.

kolla vår artikel på 9 sätt Shopify Store-ägare kan minska Facebook CPM för att vara mer lönsamma.

CPC

CPC visar hur mycket ett klick kostar dig. Den används bäst när du vill att folk ska klicka på dina annonser och besöka din butik.

för att beräkna din CPC, dela det totala beloppet som spenderas på din annons med länkklick.

5 sätt hur du minskar dina Facebook-annonskostnader

Låt oss nu komma till de bra sakerna som alla som behöver köra Facebook-annonser bryr sig om. I avsnittet nedan hittar du fem tips om hur du kan minska kostnaden för Facebook-annonser.

Välj rätt kampanjmål

när du skapar en ny annonskampanj är det första du behöver göra att välja ditt marknadsföringsmål. Detta steg är avgörande, så klicka inte bara på vad som känns ok.

ett experiment av biteable har visat att ett felaktigt kampanjmål kan öka dina Facebook-annonseringskostnader upp till 4,238% mer!

för att använda dina annonsdollar klokt, tänk noga på vad du vill uppnå. Vill du att din målgrupp ska lära känna ditt varumärke, eller vill du rikta dig till de människor som är redo att köpa? Varje mål är giltigt, du behöver bara passa det i din marknadsföringstratt.

det finns tre huvudfaser i en klassisk digital marknadsföringstratt: medvetenhet, övervägande och konvertering. Facebook erbjuder olika kampanjmål för vart och ett av dessa steg.

facebook-annonser kampanjmål
  1. medvetenhet – när din målgrupp inte vet om dig ännu.

din uppgift är att få sitt första intresse för ditt varumärke. Du vill att dina annonser ska ses av så många som möjligt. Det är därför du bör sträva efter varumärkesmedvetenhet eller nå mål.

om du skulle välja appinstallationer och rikta in dig på personer som inte är bekanta med ditt varumärke ännu, skulle du inte få bra resultat, eftersom det helt enkelt är för tidigt för dessa personer att installera din app. Endast ett fåtal av dem skulle konvertera och du skulle slösa bort dina annonspengar.

  1. övervägande – när din målgrupp vet att du existerar och utvärderar din prissättning och produktfunktioner mot dina konkurrenter.

i detta skede bör du välja sådana mål som trafik för att leda dina potentiella kunder till dina produktsidor eller meddelanden för att komma i kontakt med dem och ge information. Läs om de bästa marknadsföringsstrategierna att sälja via Facebook Messenger här.

  1. konvertering – när din målgrupp funderar på att köpa från dig.

Detta är det sista steget i tratten där du har minst människor, men de är mycket intresserade av ditt varumärke. För att få ut mesta möjliga av din annonsbudget väljer du konverteringar som kampanjmål.

begränsa din publik

breda målgrupper genererar bättre räckvidd, men dina omvandlingsfrekvenser blir också lägre. Det är inte meningsfullt att försöka komma framför människor som inte är intresserade av dig, särskilt när Facebook erbjuder robusta inriktningsmöjligheter.

 facebook ad meme

specifika målgrupper ger vanligtvis bättre resultat än breda eftersom dina annonser är mer relevanta för en väl riktad publik. Som ett resultat slösar du mindre pengar på ineffektiva annonser.

  1. om din butik fortfarande är ny, använd Core Audiences för att definiera dina ideala kunder.
  2. om du redan får trafik och försäljning, använd anpassade målgrupper för att rikta om personer som övergav sina vagnar eller uppmuntra ett upprepat köp.
  3. slutligen, utnyttja Lookalike publik för att hitta personer som liknar dina bästa kunder.

övervaka din annonsrelevans

facebook under mikroskop

Facebook säger tydligt att ”annonser som är mer relevanta kostar mindre och ser fler resultat.”

hur vet jag om dina annonser är relevanta? Kontrollera Diagnostik För Annonsrelevans.

Annonsrelevansdiagnostik utvärderar annonsernas kvalitet, engagemangsgrad och konverteringsrankning för att avgöra om de är relevanta för din målgrupp.

du kan hitta diagnostik för annonsrelevans i Annonshanteraren, i PRESET för Prestandakolumnen eller lägga till dem manuellt om du använder anpassade kolumnförinställningar.

sänk din annonsfrekvens

din annonsfrekvens är det uppskattade antalet gånger varje person såg din annons.

det rekommenderas att hålla din annonsfrekvens under 3. Om antalet är högre riskerar du att överbelasta dina potentiella kunder och stöta på problem med annonsutmattning.

en kvinna med en macbook

med andra ord kommer människor att bli uttråkade av dina annonser och sluta svara på dem. Din annonskostnad kommer att öka, och dina resultat kommer att bli sämre, för.

du kan kontrollera din annonsfrekvens under kolumnen ”frekvens” i annonsrapportering.

för att sänka din annonsfrekvens, rotera dina annonsannonser. Du kan antingen fortsätta ändra din annons visuell eller meddelandehantering. Även lägga till en text overlay eller prata om olika värde propositioner kan göra stor skillnad. Behöver du några ideer? Kolla vår lista över 30 + Facebook-annonsexempel för att bli inspirerad.

automatisera din Facebook-annonshantering

slutligen, om du känner att Facebook-annonsering är lite för mycket att hantera, särskilt om du måste hantera andra delar av ditt företag, tänk på Facebook-annonsautomatisering.

med appar som sixads kan du köra dina Facebook-annonser på autopilot.

tänk bara på det. Du kan ställa in dina annonser på bara några minuter och du behöver ingen kunskap om Facebook-annonsering. Du behöver bara godkänna anpassade annonsbilder, målgruppsinriktning och text.

det är det! Du kan fortsätta att ta hand om resten av ditt företag medan våra avancerade algoritmer kör högpresterande annonser för dig, vilket minimerar dina Facebook-annonskostnader.

E-butiker kommer att göra stora pengar i år.

du kan också göra det.

du kan också göra det.Instagram Facebook Facebook-annonser pris

Visa mig hur

Facebook-annonser pris vs. Instagram annonser pris

neon Facebook arkadspel

flera studier tyder på att Facebook-annonser är billigare än Instagram-annonser.

till exempel genomförde Agorapulse ett experiment där de körde två delade tester på Facebook och Instagram. Annonserna var identiska med undantag för deras placering. De fann att den genomsnittliga kostnaden per klick (CPC) för Facebook-annonser var 42.86% lägre än Instagram-annonser. Detta betyder dock inte att du bara ska fokusera på Facebook-annonser eftersom de tenderar att vara billigare.

även om Instagram-annonser ofta är dyrare tenderar de att ha en högre engagemangsgrad än Facebook-annonser, tack vare plattformens mycket visuella natur. Detta gäller särskilt för klädindustrin, som detta exempel från laget på DUNK Basketball har visat. Deras Instagram-annonskampanjer genererar 12x leads och försäljning jämfört med annonserna på Facebook.

ändå bör du ta dessa siffror med en nypa salt och alltid tänka själv. I slutändan handlar det inte om att välja mellan Facebook och Instagram, utan att lära sig att använda båda plattformarna på det mest effektiva sättet för ditt företag.

med sixads kan du köra Facebook, Instagram och Google ads på autopilot. Våra vinnande strategier kommer att hitta den bästa inriktningen för varje reklamkanal. Med tiden ser du vilken plattform som ger dig de bästa resultaten och kommer att kunna öka dina annonsutgifter med självförtroende.

FAQ

hur mycket kostar Facebook-annonsering 2022?

dina Facebook-annonseringskostnader beror mycket på din bransch, kampanjmål och många andra faktorer. Men vanligtvis kan dina Facebook-annonser kosta dig mellan $0,50 och $2,00 per klick. Enligt Wordstream är den genomsnittliga kostnaden per klick (CPC) i Facebook-annonser i alla branscher $1.72.

hur mycket kostar en Facebook-annons per dag?

om du är en liten företagare och inte kan tilldela en stor budget till Facebook-annonser men ändå vill börja visa annonser kan du spendera så lite som $1 per dag och påverka ditt företag. När du får fler och fler kunder, öka gradvis dina dagliga annonsutgifter för att skala din försäljning.

Vad är minsta budget för Facebook-annonser?

så länge du allokerar tillräckligt med budget för din optimeringshändelse kan du köra dina Facebook-annonser med en mycket liten budget. Om du till exempel vill att Facebook ska debitera dig för visningar (CPM) kan du köra dina annonser med så lite som $1 per dag för dagliga budgetar. Om du använder cost cap-budstrategin bör din dagliga budget vara minst fem gånger beloppet för ditt cost cap. Så, om du ställer in en Kostnadstak på $3, bör din dagliga budget vara minst $15.

Vad är Facebook advertising cost cap?

Cost cap berättar för Facebook hur du vill bjuda i annonsauktionen. Om du ställer in ett Kostnadstak ger du Facebook en genomsnittlig summa pengar du vill stanna under när du bjuder. Om du till exempel optimerar för inköp kan du välja att ställa in din Kostnadstak som den maximala kostnaden per försäljning som fortfarande ger dig vinst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.